29 kinderen van groep 6 van Basisschool De Linderte uit Raalte komen op bezoek. ‘We fietsen rond half 9 van school weg, dus je kunt ons rond 9 uur verwachten!”, zegt juf Anouk tegen mij aan de telefoon. De leerlingen komen voor een boerderijles. Op school zijn ze namelijk bezig met het thema Noord Nederland en boerderijleven. Daar past een uitje naar de boerderij uitstekend in!
Rond 9 uur hoor ik de kinderen in de verte al aankomen. Eenmaal van de fiets gestapt, willen de eerste jongens uit enthousiasme al direct het erf op rennen. De rood witte ketting voor ons erf is een mooie blokkade om even de rust te bewaren. ‘Wie er overheen durft, krijgt een duik in de modderpoel en dat is niet alleen fris, maar je zult ook nog lang stinken naar modder’, zeg ik als een soort dreigement… Maar het werkt en de kinderen blijven geduldig staan.
29 kinderen in één keer is best veel, dus ik deel ze op in groepjes. Ik heb een aantal kennis- en doe-opdrachten voorbereid en daarmee start een deel van de groep. Dit doen ze zelfstandig, met af en toe een beetje hulp van onze stagiaire Qin en de ‘meefietsmoeders’. Ze leren over de voeding van de varkens, ze duiken in een boodschappentas met verschillende producten en keurmerken, maar ze leren ook over een gezonde bodem. Het zoeken van regenwormen is natuurlijk één van de leukste onderdelen!
Ondertussen gaat het andere deel van de groep met mij mee de stallen in om dichterbij de varkens te komen en deze zelfs te kunnen vasthouden, knuffelen en aaien. Wist je dat een varken een hele sterke neus heeft? Dat ze bij ons zowel binnen als buiten kunnen liggen? Wat is het een belevenis voor de leerlingen en wat een mooie vragen komen er weer voorbij.
Leren van elkaar
Niet alleen de kinderen leren van alles tijdens deze boerderijles, maar ook ik leer elke keer weer. De vragen die zij mij stellen, doen mijn ogen weer openen en anders kijken naar bepaalde zaken. Na een korte pauze met even ravotten in het stro en wat eten geven aan de varkens, draaien we om en mag de andere groep met mij mee voor de rondleiding. Iedere groep is weer anders, dus ook elke rondleiding is weer anders. Dat geeft zoveel energie!
Rond 12 uur moeten we toch echt afronden. De tijdsplanning blijft altijd lastig. In mijn dagelijks werk lijkt de dag altijd te kort, maar ook tijdens zo’n boerderijles vliegt de tijd voorbij. Op de boerderij is zoveel te beleven en de vragen van de leerlingen blijven maar komen. Ieder moment zien of ontdekken ze weer iets nieuws om in te duiken.
Lijkt het jou (of je kind!) ook leuk om dit een keer mee te maken? Kijk dan eens samen met je leerkracht op de website van Boerderij Educatie Salland-Vechtdal en boek een leuke les bij ons of een collega boer(in)!