• Bosweg 4 Heino 8141 PZ
  • 0572 – 39 14 62

Pure winst

Elke dag ervaren wij de winst van onze nieuwe stal. Een fris stalklimaat, veel rust en ruimte en met de mest die gescheiden wordt, hebben niet alleen de varkens al gewonnen, maar ook het milieu en wijzelf. Het winnen van de Deltaplan Award en het bijbehorende bedrag van 5000 euro zou een mooie waardering zijn voor de stappen die wij gezet hebben. Hoewel het spannend blijft tot 3 juni, voelt het jury gesprek al als wint. Een eye opener! Zo zeg je dat toch met een mooi woord?

ON en OFFline

Iedere bezoeker die hier op het erf komt ervaart een bepaalde mate van rust en verbinding. Het voelde voor mij dan ook als een soort van tegenvaller dat het jury gesprek online via teams was en niet live op ons erf. Dan ervaar je juist wat de nieuwe stal betekent. Fris, rust en ruimte. Maar goed, online is veel efficiënter en ‘ons’ verhaal kunnen we ook prima uitleggen, toch? Nou daar bleek toch enige informatie te missen. Een gemiste kans!

Wel vaker beginnen mensen over ‘op jullie website las ik…’ Dan denk ik ‘oh oh ja… die informatie moet ik nog even aanpassen, want is inmiddels tig jaar oud.’ Ook de jury leden begonnen over ‘op jullie website las ik…’ Fijn dat ze onze website benutten om geïnformeerd te raken, want daar is het immers voor. Maar halverwege het gesprek werd ook duidelijk dat een belangrijk onderdeel mist. ‘Hoe ziet jullie nieuwe stal er eigenlijk uit?’ ‘Ik kan mij er geen goed beeld bij vormen.’ Dan ben je in de media verschenen, heb je een open dag gehad, ben je zo trots op je nieuwe stal met rust, fris klimaat en weinig uitstoot van emissie door de poep en plas die gescheiden wordt en dan krijg je te horen: ‘ik kan mij er geen beeld bij vormen.’ ‘Wat is het verschil met andere stallen?’ Daar word ik dan even stil van en verbaas ik me over mijzelf dat ik ervan uit ging dat… Gelukkig is Jeroen handig met telefoon, online vergaderen en dat allemaal. In no time was hij met zijn telefoon bij de schuur, nog steeds in de online vergadering en kon hij de stal laten zien. Zo dat beeld was compleet. Voor nu opgelost!?

Werk aan de winkel

De dagen na het gesprek, baal ik. Is het de beleving, de rust, de verbinding, het frisse klimaat, het complete beeld van onze nieuwe stal, wat de jury leden nu missen om geraakt te worden? Is dit  waardoor we die Award niet zullen winnen?

Mensen benutten onze website om zich te informeren, maar dan mist er blijkbaar toch essentiële informatie. Ik ben boerin, ik houd ervan om met de dieren te werken, lekker buiten fysiek bezig te zijn. Maar, wij ‘verkopen’ ook ons verhaal. Is het niet middels diverse groepen die wij ontvangen, dan wel via het vlees van onze varkens. En tja, dat vraagt meer dan alleen spierballen. Het is meer dan alleen boerin zijn. We moeten ook een soort van marketing doen en inderdaad ons verhaal verkopen. Het is dan wel van belang dat je website kloppend en up to date is. Werk aan de winkel dus. Ik struin over mijn eigen website en vraag mij hardop af, waarom plaats ik een filmpje van RTV Oost niet onder het kopje ‘nieuws’. Of een kranten artikel die men over ons geschreven heeft. Waarom staat er geen mooie foto of video van onze nieuwe stal onder het kopje van ‘kraamstal’?

Scherp blijven

Voor nu is het mosterd na de maaltijd. Althans zo voelde het afgelopen week. Als je het mij nu vraagt…? Het gesprek met de jury was pure winst! Winst voor stappen in de toekomst. Een eye opener om scherp te zijn op de dingen die soms wat achterop raken. En met sterke concurrentie van KipUP en KalverenENWeij blijven we duimen tot 3 juni.

Hi, How Can We Help You?